Pita & De Geesten (HHG 2005)

2 augustus 2005

Heeyy een pakketje..Hopelijk is het de nieuwe P. D.. Ramp Records? Huh, Pita??? Die stond toch niet bovenaan het ramp lijstje? Maar goed dat zijn niet mijn zaken. Pita is terug en ditmaal voor de laatste keer. Althans dat is wat hij nu zegt, maar je weet het natuurlijk nooit, misschien verrast de man ons nog eens in de toekomst.

Laten we beginnen met de cd hoes. Ik vind de voorkant wel dope. Het ziet er interessant uit en niet zo standaard hiphop. Voor de rest valt het vies tegen. De foto’s zijn waarschijnlijk gewoon familie kiekjes en ik vraag me altijd af waarom sommige artiesten dit gedeelte niet serieuzer nemen. Ik bedoel, je kent toch vast wel iemand die echt kan fotograferen? Opvallend staat er ook nergens op de hoes wie de lay-out heeft gedaan noch wie de foto’s heeft gemaakt. Daarnaast ben ik ook niet down met het volledig
afbeelden van de namen van de gastrappers. Noem deze gasten gewoon bij hun
rapnaam dan kan ik ook achterhalen wie ze zijn en wat ze nog meer hebben gedaan hehe. Zo, dat over de hoes. Nu maar eens kijken of er wat achtergrond info van de man op het net te vinden is. Ramp-records kondigt uiteraard de nieuwe cd aan en Pita heeft zelf ook een internetsite, Op de site van Pita staat een uitgebreide biografie van de man, waarin hij alle problematiek rond de Belgische scene ontmaskert. Ik vond in zijn biografie nog wel een dubieuze opmerking. Op een gegeven moment zou hij de ‘neger’ zijn in een bepaalde groep. Dit valt me dan weer een beetje tegen van de man. Maar goed, dit allemaal terzijde, het gaat uiteraard om de cd.

Na de cd een aantal keer beluisterd te hebben, wat overigens wel even duurt, want het is een dubbel cd met 30 tracks, komt er een bepaald woord in mij op: solide. De cd van Pita is solide. Pita is een bekwame mc, producer, engineer en met deze skills weet hij gewoon een prima plaat af te leveren. Wat er volgens mij aan ontbreekt is innovatie. Dit is een moeilijk punt, want niet iedere artiest wil innoveren, maar ik vind deze cd niet echt een
vooruitgang op zijn vorige werk. Het heeft de productie van Nest en zelfs de eerste ABN plaat, behalve in technische zin, niet overschreden en dat vind ik altijd een jammer puntje.

Nou ben ik niet van plan om op elke track in te gaan, maar ik zal er toch een paar bespreken. Het album begint tussen een discussie tussen Pita en zijn omlaag gepitchte stem die fungeert als geest. Die beat is gruwelijk en zijn raps komen er ook goed op uit. Track nummer 3 ‘onze banden vervagen‘ gaat over het vervagen van familierelaties. Dat is iets wat meerdere mensen wel kunnen herkennen denk ik. Onverwacht is de productie van deze track. Het is namelijk heel erg Kanye West achtig inclusief de soulchipmunk. Dit had ik dan weer niet verwacht en het misstaat niet tussen de andere tracks. Op dezen cd staat ook de track ‘Tgadualniaan‘. Ik dacht eerst dat dit een soort reptiel was, maar ik zal de clou niet verklappen. Deze track staat ook met clip op de site en het is wel cool, maar niet echt verassend. Die gast mc is best wel dope. Een erg dope track is: Mechelen anders bekeken. De beat is op zich niet super bijzonder maar klinkt wel cool, maar het is vooral die gast mc, George Martin, die komt errugg rofjes. Is dit niet diezelfde gast die meedeed op de eerste Abn plaat? Met dat nummer over de politie? Echte missers heeft deze cd niet, maar helaas gaan de nummers na een paar keer luisteren wel op elkaar lijken.

Cd2:
Op de tweede cd is het nummer ‘Goe bezig‘ wat mij als eerste echt opvalt. Met name de tekst spreekt me erg aan. Pita rept over de scene en vraagt zich terecht af of we wel goed bezig zijn. Het mooie vind ik is het stukje zelfkritiek in de break. ‘Wendy IJzerbakkes‘ is de volgende track die mij opviel. Ik vind het wel grappig hoewel ik in eerste instantie er niks van begreep. Dat is mijn probleem wel vaker met het Vlaams. Het is zeker een
grappig nummer, alleen vind ik het altijd erg ironisch dat juist deze tracks ook een stereotyperende ondertoon hebben terwijl ik altijd gevoel heb bij Quinte en Pita dat ze daar tegen zijn. Overigens kan ik ook in dit nummer Pita niet van Quinte onderscheidden.  Het nummer “Wordt vervolgd” begrijp ik niet? Wat wordt er vervolgd? Misschien heb ik wel iets niet gehoord hoor. Wat de Mach maniak daar te melden heeft kan ik ook niet rijmen met de rest van de boodschap. Pita besluit zijn cd met een toepasselijke titel: ‘het
einde
‘ als Lucky luke het is gedaan met de pita en het is gene truuk. Topic: Pita stopt met de hop.

Conclusie:
Zoals ik al zei: Pita is een solide Hiphopartiest met een hart voor zowel de muziek als de scene. In technisch opzicht is hij zeker gegroeid, maar zijn muziek klinkt verder wel erg conventioneel. Ik weet niet of hij helemaal gaat stoppen met Hiphop, maar ik hoop dat hij als producer (of op zijn minst als engineer) doorgaat en ik hoop ook dat hij af en toe een gastvocal dropt. Als je ABN en NEST dope vond zal dit je zeker bevallen. Ik zal zeker
bepaalde tracks nog eens luisteren. Het enige probleem wat ik vaak nog ondervind aan die Belgische hop is de Vlaamse taal. Dit is absoluut geen dis, want ik vind het wel grappig enzo, maar juist omdat het Vlaams bij ons zo humoristisch en Lambikkerig overkomt, verliest het soms in mijn waarneming zijn geloofwaardigheid. Dit is absoluut geen feit, maar puur mijn Hollandse boeren waarneming. Daarbij moet ik wel zeggen dat die George
Martin dat niet heeft, maar misschien komt dat weer door zijn platte accent. Echt superkoel, wie is deze man ??!!!

Review door XtraDavila (02-08-’05) (c) Hiphopgemeenschap.nl 2005