V/A – De Stijl is 3600 (HIJS 2006)

2 september 2006

In navolging van 100% Mechels heeft nu ook Genk zijn eigen compilatie met zijn beste MC’s klaar. Een mooi initiatief dat te oordelen naar de slideshow ook een leuke bedoening was. De vraag is of er niveau werd gehaald en of de Limburgse rap ook te pruimen is voor niet-Genkenaars. Dit zou ongetwijfeld een van de moeilijkste reviews worden uit mijn tot nog toe korte carri�re als recensent. Een album van een twintigtal verschillende artiesten, volledig in hetzelfde dialect! Gelukkig kon de eerste track me al aardig boeien, de eerste zin pakte me zelfs al vast: “Mannen, wij zijn dus de varkens.” Het moest dus wel boeiend zijn en jawel! 3ling en J~me brengen een stevige track met een meeschreeuw-refrein op een beat die je nekspieren aan het werk zet. Deze stijl blijkt typerend voor het merendeel van de nummers. Er zijn natuurlijk ook rustigere nummers terug te vinden zoals Achterflap van zangeres Els en 1voud, tevens een van de meest bekende MC’s op het album. De combinatie zang en rap klinkt lekker waardoor de boodschap ook beter verkocht wordt: “De muren vertellen het verhaal / het verhaal doet de ronde en heel de buurt is met het koppel begaan.” Het niveau is natuurlijk niet altijd even hoog maar over het algemeen mag er niet geklaagd worden, het merendeel van de MC’s haalt vlot zijn niveau terwijl de grootste afknappers eigenlijk de Engelse raps zijn die voorbij komen. Oke, ze zijn in de minderheid, maar als je goed in het Genkse taaltje zit na een paar nummers stoort het wat, op zich is er wel weinig aan te merken op de Engelse rijms die in puik Engels gebracht worden met een goede flow. Maar als het over andere talen gaat wint Ragazzi Fuori vlot met zijn Da solo _in het Spaans neem ik aan. Het is onverstaanbaar voor een Spaanse leek zoals ik, maar toch klinkt het lekker en kan het nummer me boeien. Maar het beste van dit album werd opgespaard tot laatste, namelijk De stijl is 3600 collabo, een dikke representtrack als verdiende afsluiter. Om eerlijk te zijn vormt het dialect niet echt een probleem, aangezien het verschil eerder in manier van spreken ligt en niet in de woordenschat. De stijl is 3600 start sterk om dan op de automatische piloot over te schakelen wat chille achtergrondmuziek oplevert. Het initiatief verdient een eervolle vermelding en het resultaat een plaats in je hoofdtelefoon!

Review written by Weytske (c) HIJS