V/A – De Stijl is 3600 (HHG)

4 februari 2007

De stijl is 3600 is een verzamelalbum met alleen maar Genkse hiphop. Dit album is dan ook ondersteund door de gemeente Genk. Dit leidt er toe dat er mooi hoesje is en de CD is gemasterd in een goede studio (Electric City). Hierdoor klinken de tracks allemaal goed en is geen een crew gehinderd door gebrek aan goede mix apparatuur. De Belgische hiphop heb ik de laatste jaren niet meer echt gevolgd. Daarom is deze CD een aardige indicator. Genk heeft hierbij het voordeel dat het accent goed verstaanbaar is. Ik ken Limburgers die slechter zijn te verstaan. Hierdoor valt het gelukkig allemaal te volgen. De meeste rappers zijn Nederlandstalig maar er zijn ook enkele Engelse rappers en zelfs een Spaanse. De tracks hebben allemaal een die underground sound. Geen slappe Rn B en Partysquad schijt maar goede donkere hiphop beats.

Het niveau van de tracks is niet altijd even hoog maar over het algemeen is het dik in orde. Favoriet bij mij is Barstlos 2 van Tiewai en de 9 minuten Collabo aan het einde van de CD. natuurlijk zijn er ook mindere tracks op het album maar wie daar over zeurt, is een muggenzifter.

Gezien er negentien tracks op het album staan is Genk dus echt een hiphop stad. In Nijmegen kan ik misschien drie crews opnoemen en dat zal een korte compilatie worden. De grootste big up is dus naar initiatief zelf. Dope crews, dope tracks en goed verzorgt! Ik heb deze CD echter nog nergens in de bakken zien liggen dus als je hem wilt kopen zou je even op internet moeten zoeken of even naar Genk rijden.