Nasta en Niz (Denderend.be 2008)

15 oktober 2008


http://www.denderend.be/wp-content/uploads/2008/10/nastaniz.jpg

“Wij streven met die eigen sound, ook al zijde dan ni down! ‘t klinkt ni als die zwolle shit, neen ‘t klinkt zoals m’n eigen town“. Na een hoop compilatietracks (9000 sessies) bijdragen van beats (Baz en Tiewai) zijn Nasta en NiZ klaar voor hun eerste 100% eigen release! Nasta en NiZ doopten onlangs Dendermonde uit tot Beatville en stellen dit schijfje aanstaande vrijdag voor in Jeugdhuis Zenith. Tijd om hen een bezoek te brengen en zien waar die eigen sound rond draait! Voor Nasta begon de hiphop revolutie in het 6de leerjaar. “Ik kende iemand uit mijn klas die me obsessief veel cd’s uitleende in diverse genres. Op een bepaald moment vroeg ik om enkel nog hiphop mee te geven omdat die muziek me echt aansprak. Ik luisterde toen echt naar alles. Van commerciële dingen als Notorious BIG en NAS tot meer obscure dingen als Black Moon. Ik ontdekte een scene waar vaak gefreestyled werd en begon me er zelf aan te wagen. Ik herinner me nog dat ik mijn eerste tekst uitschreef en mijn vader plots op de kamer kwam: “manneke, dat moet wel rijmen he”. Ik begon spontaan mee te freestylen met de toenmalige mensen die er intens mee bezig waren. Jammer genoeg ben ik momenteel nog de enige van die generatie die overblijft.”

Bij NiZ begon het allemaal met tapetrading. “Ik kreeg heel vaak cassettes van Stijn Stassyns (Denderend medewerker nvdr) met vooral veel Nederlandstalige dingen, Wu-tang etc… Ik raakte geboeid door hiphop en hing veel rond met Ian (Ruthless) die toen enorm vaak beats maakte. In die tijd ging dat vooral om samen zitten, teveel drinken, naar Ian zijn beats luisteren. Op een bepaald moment probeerde ik zelf een beat te maken met enkel een hi-hat een bassdrum sound. Als ik er nu aan terugdenk is dat allemaal wel lachwekkend, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.”

D.: Hoe hebben jullie elkaar dan uiteindelijk leren kennen?

Nasta: Dat gebeurde heel toevallig eigenlijk. Ik wist dat NiZ contact had met Ruthless and wou zijn e-mail adres. Na verloop van tijd zijn we enorm veel beginnen optrekken. Toendertijd begonnen we met 3 beats te creëeren.

NiZ: Het was Nasta, ikzelf en Yonex die op dat moment samen werkten. Yonex is trouwens nog altijd een belangrijk iemand voor ons en werkt nog mee achter de schermen. Jammer genoeg heeft hij het enorm druk met zijn studies. Nasta leverde beats die wij dan bewerkten. Voor ik het zelf goed doorhad waren we beatcreators.

D: Was het lang zoeken voor jullie een eigen sound hadden? Wie heeft jullie beïnvloed?

Nasta en NiZ (klaar om te namedroppen): Je had natuurlijk in eerste instantie Ian (Ruthless) die ons veel leerde. In de beginjaren waren we vooral beïnvloed door DJ Premier, Pete Rock, Mad Lib etc… Eens de plannen voor de cd eraan kwamen wilden we onze sound verfijnen. We hebben hard geluisterd naar Foreign exchange, Ill Wind, Pharoahe Monch. Het verschil tussen de eerst namen en de 2de lijst van namen is enerzijds de sound. Langs de andere kant wilden we ook meer gaan doen dan samplen. We wilden naast samplen ook zelf dingen gaan inspelen en daar kwamen die latere invloeden dan weer van toepassing. De cd is een mix van de 2: de hardheid van de eerste invloeden + het verfijnde van de latere.

D: Was het makkelijk om de cd op te nemen? Hoe moeilijk is het om beats die jullie thuis maken in een studio te laten bewerken?

NiZ: “Rauw en onbesproken” was de eerste track die verscheen op een compilatie cd. De persoon die deze cd uitbracht wilde ons maar al te graag studiotijd geven om het nummer op te nemen. We waren absoluut niet tevreden van de eerste opnames, dus betaalde hij nog maar eens voor nieuwe opnames. Jammer genoeg voor hem waren we ook daar absoluut niet tevreden over. De compilatiecd kreeg wat vertraging, wat net genoeg was om een nieuwe beat te vinden die beter bij de track paste. We gingen voor de 3de keer de studio in en gelukkig waren we toen tevreden over het resultaat.

Nasta: Opnemen duurt enorm lang bij ons. We kunnen soms heel hard focussen op wat voor andere mensen een detail lijkt. Ik denk dat we nog een pak moeten bijleren als het over opnemen gaat.

NiZ: Nasta is heel kritisch op dat soort zaken en best ook wel ongeduldig. Toen we in de studio zaten voor “Binnenste buiten” heb ik hem meer dan 1 keer horen zeggen dat hij zelf wou kunnen mixen en masteren. Hoewel ik sneller tevreden ben is het inderdaad soms vervelend om op iemand te moeten wachten.

http://farm4.static.flickr.com/3204/2921811637_6789b3ef92.jpg?v=0

D: Van het idee naar de cd. Wat was het leukste aan het maken van deze plaat? Voelen jullie jezelf meer beatcreator dan MC?

Nasta & NiZ volmondig: Beatcreator! Er is niks zo leuk dan in de relaxe sfeer van je eigen huis te zitten tokkelen op je keyboard, een perfect beat vinden, die opslaan en onmiddellijk laten horen aan anderen. Uiteindelijk gaat ook niet elk hiphop project zijn eigen beats creëeren. Maar we vonden absoluut niemand met goeie beats die ze voor ons wou maken, dus zijn we ze maar zelf beginnen maken. Het spijtige aspect van het beatcreator zijn is dat je ALLES zelf moet doen en daar enorm veel tijd en stress in kruipt. Maar dat nemen we er graag bij.

NiZ: MC zijn is ook leuk natuurlijk, maar ik denk dat het meer iets is dat Live wel leuk wordt.

D: Leeft de Hiphop scene in Dendermonde nog toutcourt?

Nasta: De hiphop scene in Dendermonde is Nasta en NiZ! Voor de rest is er eigenlijk bitter weinig hiphop in Dendermonde. Vroeger had je een grote scene met Skillzofrenia, de rumble in the jungle feestjes. Ik herinner me een heleboel freestylesessies op feestje én op straat. Jammer genoeg is dat allemaal wat verwaterd.

NiZ: Er zijn zeker nog een aantal gasten bezig, maar die hebben meer een eigen circuit. Mensen als FA4, Blaze, Dewitte, BK, Den Blacky en MCT.

D: Over DMD scene gesproken. Wat is dat toch met de politie in Dendermonde?

NiZ: Over naar Nasta!

Nasta: Er is in Dendermonde de laatste tijd teveel gebeurd wat mijns inziens niet door de beugel kan. Er is een periode dit jaar geweest waar ik en een paar vrienden onder het mom van “een veilige stationsbuurt” quasi altijd werden gefouilleerd. Ik herinner me 1 zaterdag waar we zelfs 4 keer gefouileerd werden op dezelfde avond. Ik heb geen strafblad en vraag me oprecht af waar ik dit verdiend heb. Het komt alleszins over als pesterijen.

Iedereen herinnert zich nog wel de windhoos van februari begin dit jaar. Wel, die windhoos had enorm veel schade toegebracht aan onder andere de stationsbuurt. Op een bepaald moment word ik gearresteerd en meegenomen. Ik vroeg onderweg tot 2 maal toe voor een ademtest die ik niet kreeg. Toch kreeg ik een boete voor verstoring van de openbare orde en openbare dronkenschap. Ik was verontwaardigd en stuurde een boze brief naar de Burgemeester en het hoofd van de politie. De burgemeester deed geeneens de moeite om zelfs maar een beleefdheidsbriefje te sturen. De politie heeft een onderzoek ingesteld, maar deden geen moeite om de getuigen van die avond en mezelf aan het woord te laten. Och, weet je, ik kan nog wel een paar bladzijden vullen met dit soort van onregelmatigheden.

NiZ: Voor mij is het eenvoudig, tegen Nasta is tegen NiZ… en tegen NiZ is op de grond!

D: Even met de smile eindigen toch maar. Wat kunnen we vrijdag verwachten?

NiZ: Een hamburgerkraam, goochelshow etc… Neen serieus: Soulvolle harde melodieuze stevige hiphop, waar voor uw geld! Wij heten u welkom op Binnenste buiten! Wij zijn Nasta en De NiZ.

http://farm4.static.flickr.com/3268/2909039179_5d410173e7.jpg?v=0

Interview geschreven door D-ville voor Denderend.be (c) 2008