ABN – Batterijzuur (CJP)

19 maart 2009

ABN perst een nieuw album de wereld in. Nog steeds Nederlandstalige rap met vette beats. Deze mannen hebben hun roem te danken aan Barbietrut. Maatschappijkritisch en vulgair, de vreemde combinatie blijft in gebruik. Batterijzuur is bij wijlen zelfs poëtisch.

Essentieel voor rap (ook Nederlandstalige) zijn de vette beats. De titeltrack is alvast gezegend met een pompende, dreunende beat en naar mijn mening de beste songtekst van het album. Een goede inzet die mij veel van het album doet verwachten. Bovendien staan veelbelovende namen op de CD te pronken: Tom Kestens, Stijn Meuris, Buyse MC, Els Pynoo, Danny Mommens en Luc De Vos. Die laatste had al eens eerder zijn stem verleend voor het album Kanonnenvlees.
Het ravijn in

Vergeef mij de liefde start en mijn initiële enthousiasme maakt een aarzelende bocht. Melige teksten met dito melodie is niet wat ik van deze mannen wil horen. De originaliteit van liefdesliedjes is vaak ver te zoeken, maar nu krijg ik een stroom van clichés mijn richting uitgeslingerd. Dit is meer Tom Kestens dan ABN, en dat zint me niet echt. Je was zo mooi sleurt het album verder het ravijn in. Ik had hen hun verliefdheden nog kunnen vergeven maar zit niet te wachten op nog meer gezeik.

Gelukkig staan er ook echte ABN nummers op Batterijzuur. Ge weet toch en Hollywood doen hun best wat onderhuidse steken op de maatschappij te geven en zijn bovendien grappig. De beats zitten weer min of meer in de goede richting. Tijd voor meer van dat! Aangezien ik de chronologie van het album wat wil volgen ben ik bij Lieke Overleven aangekomen. Niet meteen om warm of koud van te worden, een mengeling tussen smart en nijd. Zoals ze zelf al zingen “ik ben wat in de war”. Ook hier zijn de lyrics eerder van het niveau van een bierkaartje op de bar.
Miauwkes

Danskeuh! heeft inderdaad alles wat je nodig hebt om je moeder haar bekken richting plafond te krijgen. Het nummer wordt ingezet door iets/iemand die me aan VJ Tony van Willy’s en Marjetten doet denken. Miauwkes! Toch een tweede nummer dat mijn volledige goedkeuring kan wegdragen. Met wat geluk eindigt de balans in een positief oordeel. De bende van cartouche haalt spontaan gameboymemoires in me naar boven. De grappige begintune heeft daar alles mee te maken. Buyse MC van ‘T Hof van Commerce is een grote meerwaarde te noemen. ‘T Hof van Commerce blijft mijn absolute topper als het op “Nederlandstalige” rap aankomt. Another one approved!

Luc De Vos zingt tijdens het nummer Slikken voldoende “slikken, slikken” om toch maar zeker duidelijk te maken waar dit nummer over gaat. Maar wat een vette beat toch weer, ik besluit de tekst wat te negeren maar hoor per ongeluk toch “een gat is een gat”.

Ca va la merde en Praat tegeuh de hand zijn niet bepaald slecht te noemen. De balans begint over te hellen naar de positieve kant. Het woord kanker -met al zijn varianten- blijkt nog steeds erg populair te zijn. De beat van Praat tegeuh de hand lijken we al eens eerder gehoord te hebben. Om de chronologie te doorbreken schrijf ik Drankautomaat ook neer in dit rijtje van geslaagde nummers.

Om naadloos te kunnen overgaan naar Mooiste van de klas kan je hierboven nog eens nalezen wat ik over Vergeef mij de liefde schreef en je weet dat ik geen fan ben van dit nummer. De bonustrack Barbietrut 3000 is mogelijk een verderzetting van de reeks Barbietrut. Goed nummer, maar vreemd genoeg duurt het een kwartier lang. Er zitten nog wat andere nummers achter. Van een bonustrack gesproken! (Vermoedelijk eerder een foutje van de firma)

Tracklist

1. Vila Volta 5:38 H. – 2. Batterijzuur – 3. Vergeef mij de liefde (met Tom Kestens van Lalalover) – 4. Ge weet toch? – 5. Ja was zo mooi (met Stijn Meuris van Monza) – 6. Hollywood – 7. Lieke overleven – 8. Danskeuh! – 9. Bende van cartouche (met buyse MC van ‘t Hof van Commerce) – 10. Slikkeuh (met Luc De Vos van Gorki) – 11. Cava La Merde – 12. Praat tegeuh de hand (met Els Pynoo en Danny Mommens van Vive la Fete) – 13. Mooiste van de klas – 14. Drankautomaat – Bonustrack: Barbietrut 3000

abn