Poppunt website vernieuwd

7 mei 2009


Nieuwe multimediale website Poppunt.be: meer informatie en zichtbaarheid voor nieuw talent — Poppunt, het aanspreekpunt voor muzikanten en dj’s, zet zich dagelijks in voor meer kansen voor nieuw talent.

Informatie en zichtbaarheid creëren zijn daarbij twee van de hoofddoelstellingen. In 2007 werd met de coöperatieve vennootschap Cera een driejarig traject gestart om de grote berg informatie waarop Poppunt zit, op een laagdrempelige manier te ontsluiten, en nog meer zichtbaarheid te geven aan nieuw talent uit diverse genres. Speerpunt binnen dit project is de ontwikkeling van twee websites: de sociale netwerksite vi.be en de informatiesite poppunt.be. Op poppunt.be wordt een gezicht gegeven aan de professionele muzieksector; wordt nieuw talent gevolgd tijdens reportages en geven professionele muzikanten tips en tricks. Er is ook een volledige adressengids van de muzieksector terug te vinden.

vi.be – de Vlaamse muziekscène online



De eerste stap werd gezet in september 2008 met de lancering van vi.be, de succesvolle online community van Poppunt voor bands, dj’s, producers, en muzikanten. Poppunt stimuleert de muzieksector om er aanwezig te zijn, en nieuw talent aan bod te laten komen binnen hun werking. Zo wordt er samengewerkt met Studio Brussel voor vi.be on air, en met tal van concertzalen, festivals en clubs voor supports, spots, en remixes binnen diverse genres als elektronica, pop en rock, Nederlandstalig, wereldmuziek, dance, …



poppunt.be: laagdrempelige informatie

Sinds enkele weken is ook de nieuwe multimediale website poppunt.be online, met een sterk uitgebouwd inhoudelijk luik. De nieuwe site ondersteunt nu ook audio, foto- en videomateriaal waardoor informatie gemakkelijker ontsloten kan worden. Ook al het talent dat door de professionele muzieksector op vi.be naar boven gewoeld wordt, of zich op andere plekken laat opmerken, kan nu nog meer in de spotlight gezet worden. Directeur Luc Nowé (Poppunt):

“Met duidelijke schema’s kunnen we nu de volledige structuur van de muziekindustrie toelichten. En dan alle spelers zelf letterlijk aan het woord laten over wat hun job nu juist inhoudt. Dat sluit veel meer aan bij het mediagebruik van onze doelgroep. Ook kunnen we nu professionele muzikanten tips en tricks laten geven. Dat deden we vroeger al tijdens real life workshopevents als Muzikantendag en Play & Produce. Nu kan men online elke dag bij Poppunt terecht voor deze ondersteuning. Een blik in de pedalenbak van Thomas Vanelslander (Arno), een demo babyscratches van DJ Spacid (Kozzmozz) of songwriting-tips van Stefaan Fernande, … Hier zijn we nog enkele jaren zoet mee!”

muzikanten, dj’s, bands en producers in de kijker



Er zijn nu ook tal van mogelijkheden om aandacht te besteden aan de doelgroep zelf. Nieuw talent kan gevolgd worden in hun repetitieruimte, zoals gebeurde met Steak n°8, Blackie & The Oohoos of De Anale Fase. Of er wordt een reportage gemaakt tijdens een belangrijke optreden (Sound of Stereo) of rond de making of van een plaat, zoals met Jasper Erkens. Directeur Luc Nowé (Poppunt):

“Het is niet de ambitie om Poppunt TV te maken. Wel willen we andere media stimuleren om aandacht te hebben voor nieuw talent, en eventueel onze content over te nemen. Binnen enkele jaren zitten we dan bovendien op een archief van onschatbare waarde, waarin we de eerste stappen van de artiesten van morgen op tape hebben staan.”
Tenslotte vindt men op de website zowat het volledige adressenboek terug van de muzieksector. Met de vernieuwde zoekertjesfunctie vinden muzikant en dj’s nog gemakkelijker wat ze nu missen om hun muzikaal project op de rails te krijgen: een stevige strot, een gitaar, een band, een leerkracht, een creatieve knoppenman, …

Links

• http://www.poppunt.be
• http://vi.be
• http://vi.be/vlaamserap