Uberdope – In De Huis (StateMagazine)

4 augustus 2009

Ze zijn “wereldbekend in Gent”, maar in de rest van de Benelux kunnen ze nog anoniem boodschappen gaan doen. Don Jefe, Dirigent en TOR zijn al een paar jaar samen bezig als Uberdope, en hebben dit jaar hun debuutalbum In De Huis uitgebracht. Het is een leuk album geworden, dat nog niet gaat zorgen voor schreeuwende massa’s vrouwen, maar wel laat zien dat ze het met de juiste push het nog wel ver kunnen gaan schoppen.

Ze openen het album met Wereldbekend, waarop ze laten horen dat ze zelf toch wel van mening zijn dat het leven van de faam al is gearriveerd: “We zijn wereldbekend, en eerlijk gezegd / is dat gegeven, niet meer dan terecht / Kerel, ik meen wat ik zeg, er is geen concurrentie / of alleszins toch heel beperkt” Op nummer als Kust M’n Kloten en De Clou gaan ze nog even verder met uitleg geven over hun populariteit, en op de laatstgenoemde track wordt duidelijk dat je niet teveel moet vragen over de reden van hun succes: “Is het voor de grap? / Is het voor de chicks? / Is het overdacht? / Of gaat het over niks? / Stel u geen vragen bij dat wat we doen / het is wat van alles en dat maakt het goed”

Gelukkig nemen ze ook de tijd om het niet alleen maar over eigen successen te hebben, maar komen ook meer serieuze onderwerpen langs. Zo is Onder De Bomen een kort maar mooi eerbetoon aan overleden familieleden, en proberen ze op Jammer uit te leggen wat er allemaal mis is met de hedendaagse jeugd. Het zijn welkom afwisselingen, want de jongens hebben het toch wel heel graag over zichzelf en dat doet weinig voor de originaliteit van In De Huis. Bijna iedere artiest die met een eerste album, mixtape of EP komt, wil zichzelf zo graag bewijzen dat er nogal wordt doorgeslagen in zelfbevlekking. Uberdope weet dit nog redelijk beperkt te houden, maar je zou verwachten dat ze met z’n drieën toch tot wat creatievere invalshoeken zouden kunnen komen. Nu vervlakt het allemaal, en krijg je het gevoel dat er nog meer in had gezeten.

Dat geldt eigenlijk ook wel voor de producties op het album. Ook daar is wel wat variatie te vinden -zo heeft Genoeg Gebleit een laidback reggaesound, terwijl de beat van De Vierde Stap zo op het album van willekeurige rapper uit New York had kunnen staan- maar de meeste tracks klinken toch vrij kaal. Als je dat compenseert met je teksten is het niet erg, maar nu heb je toch een paar keer het gevoel dat je per ongeluk een nummer op repeat hebt gezet.

Toch is dat geen reden om Uberdope geen kans te geven. De momenten dat ze hun best doen is de muziek echt prima, en ze komen uiteindelijk wel over als drie sympathieke gasten. Zet je even over het accent heen, en dan merk je vanzelf dat ze echt wel kunnen rappen en In De Huis een hele aardige cd is geworden.

Review door Randall Spann voor State Magazine