De Predikanten – Wablief? (CJP)

5 augustus 2009

De Aalterse rapgroep, De Predikanten, heeft nu eindelijk hun debuutalbum klaar en slaat in als een bom. Wij staken het schijfje in onze cd-speler en waren aangenaam verrast.

De Predikanten zijn nog niet bekend bij het grote publiek, maar slagen er toch in een diepe indruk na te laten. Tot voor kort enkel in de “underground” en op hiphop-samenkomsten te beluisteren en te zien, maar al snel wisten ze de weg naar jeugdhuizen en concertzalen te vinden. Mét succes zo blijkt, want hier is dan eindelijk hun debuutalbum “Wablief?”. Rappen doen ze in hun streektaal, het Aalters.

De Aalterse rapgroep stond er niet alleen voor om deze plaat tot een goed einde te brengen. Hiervoor kregen ze onder meer de hulp van collegarappers Erik Wille, Nand Rapol en Mañanas. Niet meteen de grootste namen, maar zij beschikken duidelijk over genoeg dialectische klanken om de cd nog meer tot haar recht te doen komen.

Ze weten zo goed als het perfecte evenwicht te vinden tussen gezellige jazz en echte, rouwe hiphop. Wat dus maakt dat de pompende hiphopbeats met tijd en stond worden omgewisseld voor een leuke jazzy tune! Als je geniet van jazz en af en toe eens houdt van hiphop, is dit zéker een aanrader.
Ideale balans

Wij persoonlijk vinden de titelsong een van de sterkere nummers van het album. Deze track bezit de ideale balans tussen hiphop en jazz. De leuke piano- en kindersamples fraaien het nummer nog meer op en zorgen op die manier voor net dat tikkeltje extra. Nog zo’n goed voorbeeld van een van hun jazzy hiphopnummers is bijvoorbeeld Tripels waarin ze vertellen wat ze graag eten en drinken op café.

Naast de “jazzy” nummers staan er nog een aantal andere nummers op de plaat die echt wel hard aankomen door de speakers van je stereo, maar daarom dan ook net zo goed, of misschien nog beter zijn. Een van die nummers heeft dan ook een heel gerichte titel,namelijk Dits!. De titel,in het algemeen Nederlands Duts! is gemakkelijk te achterhalen als je het refrein en de rest van het nummer hoort. Hierin vertellen ze hoe een ordinaire duts er volgens hen uit ziet en hoe die zich gedraagt. De schitterende rhymes getuigen dat er wel degelijk wordt nagedacht over de teksten en dat het niet zomaar op goed geluk gebeurt.

De laatste twee nummers die je op de CD terugvindt, zijn Blijf Van Mijn Peird en Comparatiever. Die laatste track illustreert dan weer hun perfecte parate kennis van de old skool hiphop en stoffige sound van de vroegere elpees die nu terug een revival beleven. Het nummer is rustig, met op tijd en stond een strakke scratch van huisdeejay Mr.Leenknecht. Als je het ons vraagt, zou dit wel eens de nieuwe, Aalterse versie van ‘t Hof van Commerce kunnen worden.

Tracklist

1. Blijv’n of goan – 2. Man’n dee’n stoer – 3. Wablief? – 4. Pakt ui ne zetel – 5. Dits! – 6. ‘k Goa ‘t ui zeg’n – 7. Oasemt – 8. Tripels – 9. Blijf van mijn peird – 10. Comparatiever

Review door Jonas Wallecan voor CJP