NupstR – Vooruitgang

Donker met de nodige dosis hoop en energie, zo kan je dit album het best samenvatten. Een album samenvatten in één zin kan natuurlijk niet. Laten we daarom eerst eens kijken waarmee Genkenaar NupstR – voor hij zijn debuutalbum ‘Vooruitgang’ op de Vlaamse hiphopheads losliet – allemaal mee bezig was.

NupstR vooruitgangNupstR begon aanvankelijk als freestyle mc en kreeg door de jaren heen het nodige respect door het winnen van belangrijke battles. Naast al dat battle geweld trad hij op met zijn toenmalige groep Zown, bestaande uit beatcreator Decay, zangeres Els, dj Skpee en partner in rhyme Elpo. Na enkele jaren samen op te treden en het uitbrengen van een demo (All One) en later het debuutalbum (The Steak and The Sizzle) besloten de groepsleden allemaal een eigen weg op te gaan. NupstR koos ervoor om in het project van ‘Het Verdikt’ te stappen en belandde met deze interregionale crew in verschillende zalen, waaronder de 013 in Tilburg. In de tussentijd viel hij op als gast mc op verschillende Vlaamse hiphopreleases en liet hier haast altijd een ijzersterke indruk na.

Naast het optreden met Het Verdikt besloot de kleine rapper uit Genk om aan een solo album te beginnen. Nu is dit debuut er dus onder de naam Vooruitgang, een gevoel waarin hij de voorbije drie jaar geleefd heeft. Wat onmiddellijk blijkt na het luisteren is dat NupstR voor deze 15 tracks tellende plaat alvast niet over één nacht ijs gegaan is. De introtrack van het album geeft meer uitleg bij de titelkeuze. Een banger van formaat, ideaal om een album mee te starten. De beat van Decay, die op dit album nog maar eens zijn unieke stijl bewijst, geeft NupstR de kans om zijn verhaal van de afgelopen jaren op een energieke manier uit de doeken te doen. ‘Nooit lang op één plek omdat ik altijd vooruit stap/ ga zo ver als ik kan tot dat ik niet meer vooruit kan/ en ik geef niet snel op als ik weer zoek naar de uitgang/ de volhouder wint en zo vind ik vooruitgang/, de lyrics spreken voor zich.

De volgende twee tracks worden voorzien van beats van Cozone. Dit zou kunnen zorgen voor een grote variatie qua beats, maar het gewenste contrasteffect blijft een beetje uit. Niet dat de nummers slecht zijn – verre van – het contrast met de synthbeats van Decay lijkt soms te groot om te overbruggen.

Dat NupstR veel te danken heeft aan dingen die hij heeft meegemaakt in de voorbije jaren en aan vrienden die hem al dan niet bleven steunen is duidelijk hoorbaar op deze plaat. In nummers als H.U.N., Weerhaken en 1 geeft hij zichzelf meermaals bloot, zonder hierdoor melancholisch over te komen. Sterk. Ook het nummer Fier echt waar is voor veel Belgische graffiti artiesten een zeer herkenbare beschrijving van het avontuurlijke graffiti leven.

De tracks vormen een geheel, al moet gezegd worden dat sommige keuzes soms verrassend zijn. De track Deze avond is een sterk nummer, maar staat als party nummer een beetje ongelukkig tussen het hoopvolle Laat alles los en enorm opgewekte Zonnestralend.

Van het nummer Alles wat ik nodig heb is reeds een clip geschoten. Decay staat ook hier weer garant voor een zeer muzikaal geheel en NupstR weet er perfect mee om te gaan. Misschien wel het beste nummer van het album. Op Klik ten slotte tonen Ricca en Tiewai dat ze tot de top van België horen, en ook voormalige crewgenoot Elpo doet zijn duit in het zakje. Het album wordt afgesloten met Wacht de rest af, waar hij iedereen duidelijk maakt dat zijn vooruitgang niet eindigt bij deze plaat. In dit nummer geeft hij op een originele manier shoutouts aan bekende en minder bekende mc’s uit de Lage Landen.

Kortom: een sterk debuutalbum waarmee NupstR definitief zijn naam vestigt in het Vlaamse hiphoplandschap, al had er misschien wel meer ingezeten. Uitkijken alvast naar een opvolger.

Review voor State/VlaamseRap door Bas Maes, 2Mar10