Werk aan de muziekwinkel in Genk (StampMedia)

Genk is een bruisende muziekstad, dat is al langer algemeen bekend. Maar zijn er nog pijnpunten binnen het Genkse muziekbeleid? We spraken met de jonge muziekmakers ‘3ling van Anno’, ‘Ondergronds’ en de schepen van Jeugd en Studentenbeleid Anniek Nagels (CD&V).

‘Ondergronds’ is een hiphopformatie die al enkele jaren meedraait en die erbij was toen de Genkse hiphopscène geboren werd. “Wij hebben in het verleden genoten van enkele mooie initiatieven omdat de stad en het toenmalige jeugdbeleid wel iets zagen in hetgeen we deden. Ze hebben de scène toen gesteund door een muziekstudio te bouwen in jeugdcentrum TNT (Termien). Ze hebben de scène ook financiële steun gegeven, zodat wij als Genkse hiphopscène samen een cd konden opnemen, ‘De stijl is 3600’.”

De stijl is 3600

Ook ‘3ling van Anno’ is een hiphopformatie die er sinds het ontstaan van de scène bij is. De leden beamen dat er voor de Genkse hiphopscène veel moeite is gedaan. Ook zij maakten gebruik van studio TNT en kwamen op ‘De stijl is 3600’ terecht. “Wij hebben altijd veel steun gekregen van de stad. Nu maken we gebruik van de faciliteiten in Jeugdhuis Rondpunt 26. We gebruiken er op regelmatige basis de repetitielokalen”.

De jeugddienst en de stad geven jonge beginnende muzikanten alle kansen. Zo organiseren ze ieder jaar in het kader van Factor J Works een workshop ‘Rock’ waarin de nadruk gelegd wordt op het starten van eigen band.

Pijnpunt

‘3ling van Anno’ en ‘Ondergronds’ zijn zich ervan bewust dat er in Genk veel word georganiseerd om jonge muzikanten een opstap te geven. Toch is er een pijnpunt.

De twee groepen vinden het erg leuk om in Genk muziek te maken, maar ze hebben de ambitie om ook uit de stadsgrenzen te breken. “Het zou erg mooi zijn als de stad een platform zou creëren waaruit we kunnen vertrekken om onze muziek te verdelen. We denken bijvoorbeeld aan een muzieklabel dat het talent uit de buurt kan organiseren en promoten. Een label als ‘Eigen Makelij’ uit Antwerpen, dat daar al sinds 2008 bestaat.”
Schepen Nagels erkent de problematiek rond het verdeeld krijgen van creativiteit. “Ik weet hoe moeilijk het is om je cd’tje op een radio te krijgen, maar ik denk wel dat de stad het nodige lobbywerk kan verrichten. De deur staat altijd open voor hiphopscène en we willen goed doordachte initiatieven ondersteunen.”

© 2010 – StampMedia – Video: Christoffer Allegrezza en Joël Bervoets, Tekst: Christoffer Allegrezza