Boom Boom Pow! pakt uit met Nederlandse rapper Fresku

Het Nomadisch kunstencentrum Moussem strikte voor de derde editie van Boom Boom Pow! de Nederlandse rapper Fresku. De ‘trendy urban night’ vond plaats op vrijdag 18 februari in het cultuurcentrum van Berchem. Met hiphop en slam poetry wil het jongeren met een verschillende achtergrond verenigen.

Voor de derde editie van Boom Boom Pow! bracht Moussem de Nederlandse rapper Fresku als topact, de Antwerpse artiest Tourist Lemc en DJ Azer stonden ook op hun affiche. Max Greyson en Fallon Bwatu brachten slam poetry. Dat is een moderne voordrachtvorm van poëzie. Het verschil met rapmuziek is dat slam poetry zonder muziek werkt. De avond begon met een ‘open mic’: het publiek kon op het podium rappen op een vrije beat.

Diverse culturen verenigen

Boom Boom Pow! mikt op een jong publiek. Daarom dat het ook een democratische inkomprijs hanteert om het toegankelijk te maken. Met Boom Boom Pow! wil Moussem bruggen bouwen tussen verschillende kunst- en cultuuruitingen en tussen de verschillende gemeenschappen in België. De artiesten hebben dan ook allemaal een diverse achtergrond. Fallon Bwatu’s gedichten gaven een blik op de multiculturele samenleving en Max Greyson slamde scherp over de maatschappij. Tourist Lemc groeide op in Stuivenberg en bracht raps uit zijn cd ‘Antwerps Testament’. Fresku – Antilliaans voor ‘brutaal’ – bekoorde het publiek met zijn energie en enthousiasme.

Emoraps

Fresku past perfect in Moussems visie. Fresku zelf is zowel Curaçaos als Nederlands. “Ik heb geleerd met die twee culturen om te gaan”, zegt Roy Michael Reymound alias Fresku. “Ik kan niet kiezen tussen die twee culturen, ze maken beiden deel uit van mij.” In zijn teksten geeft hij zichzelf helemaal bloot. “Ik maak muziek vanuit mezelf. Ik organiseer ook rapworkshops. Ik zie jongeren vaak denken waarover ze het zouden kunnen hebben, maar muziek moet puur zijn, vanuit jezelf komen.” Fresku staat bekend om zijn ‘emoraps’ met aangrijpende teksten. “Als heel het publiek meegaat in mijn verhaal word ik soms nog wel emotioneel, ja.”

Voortrekker nodig

Tourist Lemc bracht enkele nummers uit zijn album dat in november uitkwam. “De cd doet het goed”, zegt den Tourist. “Al is de markt wel klein. Dit is eigenlijk een hobby, ik werk ook nog voltijds.” Volgens hem stagneert hiphop in België. “In Nederland is het groter, wij missen een voortrekker. Hier wordt Nederlandstalige hiphop meer aanzien als een genre om uit de bol te gaan, zoals bij De Jeugd Van Tegenwoordig en The Opposites. In Nederland is er meer plaats voor bredere hiphopmuziek, met serieuzere teksten, of subgenres zoals Nederlandse gangstarap.”

© 2011 – StampMedia – Tekst: Sander Carollo & Arnaud Ndongala