Vlaamse Hiphop: zo zit dat (Maks!)

10 februari 2012


De media staan er plots vol van: Vlaamse rap zou niet goed genoeg zijn voor de radio, de Nederlandse rappers worden hier wel gedraaid, rappers wijzen de media aan als grote schuldige… Hoe zit dat nu? (Maks!)

Maks spreekt met Yello (20), rapper/producer bij platenlabel Eigen Makelij en met Cozone (23), producer/beatcreator voor sommige artiesten van o.a. Eigen Makelij en Made Men Muzik.

Volgens de Standaard is Vlaamse Hiphop niet goed genoeg voor de radio. Ook Gerrit Kerremans, muziekgoeroe van de VRT, beaamt dat. Vanwaar komt dat idee?

Yello: “Zulke uitspraken getuigen enkel van een gebrek aan kennis over Vlaamse hiphop. Die is zeker wel op een degelijk niveau en dat wordt ook door grote Nederlandse hiphopartiesten als Jiggy Djé beaamd. Er wordt natuurlijk ook slechte hiphop gemaakt bij ons en in Nederland. Maar er zijn genoeg groepen, mc’s, producers die het wél goed doen en wél nummers maken die radiowaardig zijn.”

Cozone: “We missen een beetje de geschiedenis hier in Vlaanderen. Mensen zitten nog met bekende foute vooroordelen over hiphop. Het genre wordt niet serieus genomen. Mensen gaan niet op zoek naar goede Vlaamse hiphop en zijn bijgevolg dus ook niet op de hoogte. Ook de radiomakers en de kranten niet.”

Dus toch de schuld van de media?

Yello: “Niet helemaal natuurlijk. Kijk, vijf jaar geleden stond onze scene nog niet waar ze nu staat. De laatste jaren is het niveau enorm gestegen. We kunnen niet verwachten dat het niveau van de Vlaamse Hiphop even snel stijgt als de populariteit ervan. Het neemt tijd vooraleer die muziek gekend geraakt bij de mensen thuis en bij de radiozenders. Maar er is geen reden tot paniek aangezien we merken dat de media, inclusief Studio Brussel, het nu stilaan beginnen op te pikken. Ik zie dat Safi & Spreej met ‘Herinner Mij’ 15000 views op 8 uur tijd halen op Youtube. Dat is toch wel een veelbelovend signaal.”

Cozone: “Dat klopt. Er komen opvallend veel goede dingen uit. Ook het publiek is enorm aan het groeien. Dat merk je vooral op hiphopfeestjes. Het kan alleen maar beteren.”

Is de radio het ultieme doel voor Vlaamse MC’s?

Yello: ”Niet alle Hiphop is even toegankelijk voor veel mensen. Heel wat Vlaamse hiphopartiesten maken klassieke boombap nummers. Op zich is dat hun goed recht, maar die mensen moeten dan ook niet verwachten dat ze op die manier een hit gaan scoren op de radio. Het is ook best oké om underground te blijven, zolang je daar zelf geen probleem mee hebt. Daarenboven vind ik dat muziek en kunst in het algemeen origineel moet zijn. Er is niks oninteressanter dan slaafse nabootsingen van dingen die in het verleden zijn gemaakt.”

Op stubru trok Sam in ‘De Keuze van Sam’ de kaart van de Vlaamse Hiphop. Voor herhaling vatbaar?

Cozone: “Er zou best wel een programma mogen komen met enkel Vlaamse hiphop. Maar dan wel met een presentator die er iets van kent, zodat er geen rommel gedraaid wordt. Bovendien moeten die tracks ook gewoon doorheen de gewone playlist gedraaid worden. Maar het is vooral de mentaliteit rond hiphop die moet veranderen.”

Yello: “Het is zeker leuk dat er woensdag in ‘De Keuze van Sam’ op Studio Brussel een uur lang Vlaamse hiphop werd gedraaid. Spijtig genoeg werden er heel wat nummers gedraaid die simpelweg van een laag niveau zijn. Ik vind het niet noodzakelijk dat er een afzonderlijk programma komt voor Vlaamse Hiphop, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet zou steunen. In ieder geval moedig ik alle radiozenders aan om alert te zijn en om de ruimte te maken om naast andere genres ook degelijke Vlaamse Hiphopnummers te draaien.”

De Standaard online deed een poging om de Vlaamse hiphopscene voor te stellen aan de hand van vijf video’s. Waren die videosuggesties representatief voor het niveau in België?

Lees het vervolg op http://www.maks.be/