Uberdope – Lelijk (De Mening)

1 november 2012


Gentse hiphoppers moeten altijd speciaal doen. Zo won Rauw & Onbesproken ooit geheel terecht De Beloften, een concours voor aanstormend talent dat doorgaans wordt overheerst door laureaten uit het rockcircuit. De vrienden van Uberdope lieten zich dan weer opmerken door in 2009 de finale te halen van de Nekkawedstrijd, een belangrijke competitie voor Nederlandstalige muziekartiesten die doorgaans wordt overheerst door poëtische dames met bloemen in hun haar en akoestische snaren aan de vingers of jongens die pakweg Stef Bos en Wim De Craene als hun groot idool aanzien.

Uberdope

Die finaleplaats wist Uberdope geen windeieren te leggen, want het bracht hen in heel wat culturele centra over heel Vlaanderen en de tot dan toe hermetisch bepaalde Gentse stadsgrens werd hertekend. Uberdope groeide uit van Gents underground hiphopcollectief tot Vlaams erkend hiphopfenomeen. Geheel op eigen kracht, met vallen en opstaan, maar met een ontzettend sterk product dat is geschoeid op een gedeelde liefde voor taal, humor en hiphop.

De tweede schijf ‘Lelijk’ is daar het schoonste bewijs van. Een plaat die nog voor de eigenlijke release al een cultstatus kreeg aangemeten dankzij de youtubehit ‘Dat komt ervan’ waarin de ravissante Clara Cleymans een cameo maakt en fijntjes haar decolleté laat filmen terwijl ze haar kleedje uit de bilnaad trekt. Maar vooral dankzij de hilarische onderbreking ‘Al guurd da tatiana vier kinders é, en ze zijn zuu vrie lielijk, ze zijn zu lielijk of nen hoend, mee wa é se zij gepoept…’

Het bewijst dat Uberdope niet vies is van een streepje controverse en de teksten vaak uit het leven gegrepen zijn. Getuige ook het nummer Fake waarbij de wildgroei aan sociale media fel wordt bekritiseerd. Anderzijds een beetje contradictorisch toch want wij zijn er van overtuigd dat de nieuwe media de Uberdopemarktaandelen alleen maar ten goede kunnen komen.

Lelijk grossiert vooral in verscheidenheid. We horen trompetten, we horen piano’s, we horen gitaren… En we horen nogal wat discoblieps en dansbare achtergrounddeuntjes waarmee de gemiddelde Kraantje Pappie al twee jaar scoort. Maar in tegenstelling tot Kraan blijven de heren van Uberdope de klemtoon leggen op taal. Geen waar is dat feestje, hier is dat feestje shit . Wel eerlijke hiphop dat zelfs even doet denken aan Wu Tang (Het piano deuntje en de rhymes in Normaal doet ons denken aan C.R.E.A.M van Ol’ Dirty Bastard en co)

Lees het vervolg van deze review